1. Úvodní ustanovení
1.1 Tento reklamační řád byl zpracován v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění (dále jen „občanský zákoník“). Práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího ohledně záruky prodávajícího za jakost zboží při převzetí a práva kupujícího z vadného plnění se řídí zejména ustanovením § 2161 a násl. občanského zákoníku a příslušnými ustanoveními zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
1.2 Tento reklamační řád je nedílnou součástí obchodních podmínek a kupní smlouvy uzavřené mezi prodávajícím a kupujícím.
1.3 Kupující je oprávněn uplatnit právo z vad, které se vyskytnou u prodaného zboží v době 24 měsíců od převzetí zboží (není-li stanoveno jinak). Prodávající neposkytuje zvláštní smluvní záruku za jakost dle § 2113 ve spojení s § 2165 občanského zákoníku nad rámec zákonných ustanovení.
1.4 Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal:
- má zboží vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, má takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
- se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá,
- zboží odpovídá jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
- je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti,
- zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
2. Odpovědnost prodávajícího za vady
2.1 Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí zboží, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
2.2 Nemá-li zboží vlastnosti stanovené v bodě 1.4, může kupující požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud se vada týká pouze součásti zboží, může kupující požadovat jen výměnu vadné součásti; není-li to možné, může kupující odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
2.3 Právo na dodání nového zboží nebo výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V takovém případě má kupující i právo od kupní smlouvy odstoupit.
2.4 Neodstoupí-li kupující od kupní smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu zboží, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny zboží. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu působilo značné obtíže.
2.5 Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před převzetím zboží věděl, že zboží má vadu, anebo pokud kupující vadu zboží sám způsobil.
2.6 Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží.
2.7 Kupující není oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí zboží, jestliže:
- u zboží prodávaného za nižší cenu se jedná o vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
- vada spočívá v opotřebení zboží způsobeném obvyklým užíváním zboží,
- vady vznikly při údržbě výrobku, jestliže kupující nedodržel zásady údržby vyplývající ze symbolů pro údržbu uvedených na výrobku nebo na příslušném letáku,
- má použité zboží vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, které zboží mělo při převzetí kupujícím,
- vada vznikla mechanickým poškozením,
- vada vznikla používáním zboží v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí, které je přímo prodejcem nebo výrobcem určeno,
- zboží bylo poškozeno přírodními živly nebo vyšší mocí,
- to vyplývá z povahy zboží.
3. Místo a způsob uplatnění reklamace
3.1 Práva z vadného plnění uplatňuje kupující u prodávajícího na adrese jeho provozovny, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i v sídle nebo místě podnikání.
3.2 Reklamační řízení začíná běžet okamžikem oznámení uplatnění práva z vadné věci. Reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, za předpokladu součinnosti zákazníka (zejména předání zboží k posouzení, případně opravě).
3.3 Kupující může vadné zboží na reklamaci zaslat přepravní službou na adresu sídla prodávajícího. Reklamované zboží by mělo být důkladně zabezpečeno, aby nedošlo v průběhu přepravy k jeho poškození, balík by měl být označen viditelně „REKLAMACE“ a obsahovat: reklamované zboží (včetně kompletního příslušenství), doporučujeme přiložit kopii nákupního dokladu, podrobný popis závady a dostatečné kontaktní údaje kupujícího (zejména zpáteční adresu a tel. číslo), ideálně na standardním reklamačním listě. Bez výše uvedeného je znemožněna identifikace původu i závady zboží.
3.4 Kupující doloží platnost záruky předložením nákupního dokladu, pokud bylo zboží v minulosti reklamováno, též doloží doklad o reklamaci.
3.5 Prodávající má právo odmítnout přijetí zboží do reklamace v případech, kdy reklamované zboží a/nebo jeho součásti jsou znečištěné nebo nesplňují základní předpoklady pro hygienicky bezpečné předání zboží k reklamačnímu řízení, ledaže se jedná o znečištění obvyklé.
4. Vyřízení reklamace
4.1 V provozovnách je vždy přítomná osoba oprávněná přijmout reklamaci od zákazníků a vydat potvrzení o přijetí reklamace.
4.2 Reklamace jsou přijímány pouze na zboží, u něhož neuplynula lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění a bylo zakoupeno u prodávajícího. O přijetí reklamace rozhodne prodávající nebo jím pověřená osoba ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů.
4.3 Reklamace včetně případného odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, a to za předpokladu součinnosti zákazníka.
4.4 Reklamace je vyřízena v okamžiku, kdy je zákazník informován na kontakt, který uvede při uplatnění reklamace.
4.5 Prodávající vydá kupujícímu písemné potvrzení o tom, kdy byla reklamace uplatněna, co je jejím obsahem, jaký způsob vyřízení reklamace je požadován, a to e-mailem bezprostředně po přijetí reklamace; dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, případně odůvodnění zamítnutí reklamace.
4.6 V případě odstoupení od smlouvy vrátí prodávající kupujícímu všechny peněžní prostředky, které od něj přijal, bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Peněžní prostředky budou vráceny stejným způsobem, jakým je prodávající od kupujícího přijal, pokud se strany nedohodnou jinak. Vrácení peněz nebude kupujícímu způsobovat žádné další náklady.
4.7 Pokud kupující odstoupí od smlouvy, nese náklady spojené s vrácením zboží prodávajícímu, pokud nebylo dohodnuto jinak.
5. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
5.1 V případě, že dojde mezi prodávajícím a kupujícím (spotřebitelem) ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může kupující (spotřebitel) podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát – oddělení ADR, se sídlem Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, email: adr@coi.cz, web: adr.coi.cz.
5.2 Kupující může využít také platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
6. Kontakt na dodavatele
6.1 Štěpán Horák – Běžec Plus
Korespondenční adresa: Grégrova 1068, Úvaly, 250 82
Telefon: 606 276 486
E-mail: stepan.horak@bezec.eu
7. Závěrečná ustanovení
7.1 Tento reklamační řád nabývá účinnosti dne [uveďte datum účinnosti]. Prodávající si vyhrazuje právo kdykoliv změnit tento reklamační řád. Změněný reklamační řád bude zveřejněn na webových stránkách prodávajícího.
7.2 Pokud se některé ustanovení tohoto reklamačního řádu ukáže jako neplatné nebo neúčinné, není tím dotčena platnost ostatních ustanovení reklamačního řádu.
7.3 Veškeré právní vztahy vznikající na základě tohoto reklamačního řádu se řídí právním řádem České republiky.